Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

vrijdag 20 januari 2012

Roestvrijstalen vaatwasser strips, veel schoner en ook beter qua montage

Vaatwassers zijn standaard uitgerust met van die rubber (of plastic?) strips aan de zijkanten zoals u kunt zien bij de onderstaande foto die ik in mijn showroom heb gemaakt (dit is een Míele vaatwasser).

Wat ik soms vergeet te vertellen in de showroom is dat ik dit zelf eigenlijk niet zo netjes vindt. Het wordt gauw vies en qua montage staat de vaatwasser niet zo stabiel. Je duwt de vaatwasser toch gauw iets naar voren of naar achteren, hierdoor staat je deur dan niet meer lekker strak naast de kast er naast. Kun je natuurlijk oplossen door een rib op de vloer vast te zetten achter de poten, maar een knappere oplossing is de speciale vaatwasser strip die ik tegen meerprijs kan leveren (past niet op Míele machines helaas).


Bij de onderstaande Neff vaatwasser in mijn showroom is te zien dat ik de standaard strip heb verwijderd en dat er een rvs strip terug is gemonteerd. Het ziet er nu (vind ik zelf natuurlijk) strakker en schoner uit. Daarnaast staat de machine nu echt stevig vast tussen de kasten er naast. Op de foto is als je goed kijkt ook wel te zien waarom, er zitten namelijk meerdere bevestigingspunten om de strip vast te schroeven aan de naastliggende kast.


Standaard wordt bij veel vaatwassers ook een dampafvoerplaat geleverd wat boven de vaatwasser gemonteerd kan worden. De dampafvoerplaat beschermt zowel het werkblad als de keukendeur tegen stoom, bijvoorbeeld
wanneer u bij een vaatwasser na werking de deur opent.



De keukenmonteurs gooien deze dampafvoerplaat vaak weg omdat het niet goed vastgemaakt kan worden op een stenen aanrechtblad. Vocht wat vrij komt uit de vaatwasser blijft vaak "hangen" onder het stenen (koude) aanrechtblad. Dit valt weer op de deur van de vaatwasser en dit is dus niet de bedoeling. Met deze dampafvoerplaat zou het dus minder erg moeten zijn.

Met de monteurs heb ik hier overleg over gehad, maar bij veel keukens kan deze dampafvoerplaat niet echt met goed fatsoen gemonteerd worden vinden ze. Met name bij greeploze keukens (greeplijsten) kan het gewoon echt niet. Ook zit er bij mij vaak een rvs apparaat boven de vaatwasser (zie onderstaande foto waar de stoomoven boven de vaatwasser is gemonteerd). Het is in die situaties natuurlijk nonsense om er een blikje tussen te zetten. Wordt dus vervolgd...