Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

woensdag 4 januari 2012

Tips hoge druk stoomoven

In veel van mijn keukens zit de hoge druk stoomoven, in m`n allereerste keuken vanuit m`n eigen winkel (meer als tien jaar terug al weer)zat er al eentje. Dit was dan de voorganger met Imperial code BDGL5664 (ik was toen Imperial Vetro dealer). Imperial stoomovens bouw ik trouwens nog steeds in.

Het voordeel van de hoge druk stoomoven is dat dit apparaat op zowel de waterleiding als op de waterafvoer is aangesloten. Je hoeft dus geen bakjes water bij te vullen. De stoom wordt ook na afloop van het programma weer afgevoerd het riool in. Hierdoor wordt ook de kooklucht mee het riool in gepompt. Houdt er echter rekening mee dat dit water erg warm kan zijn, dus een hittebestendige rioolbuis raad ik toch wel aan.


De stoomoven werd standaard geleverd met een rvs lade onder het apparaat. Deze is bedoeld om naar buiten te trekken als je het apparaat opent. Eventueel vocht vanuit de gaatjespan valt dan op de lade, anders lag het op de vloer. Is wel zo handig.

De hoge druk stoomoven werkt zoals de naam al zegt op druk. Dit heeft tot het gevolg dat de kooktijden enorm ingekort kunnen worden. Het is echter niet zo dat alles kapot gemaakt wordt in deze stoomoven, delicate dingen zoals bijvoorbeeld kabeljauw kun je ook drukloos stomen (op 85 graden).

Standaard wordt deze stoomoven afgeleverd met de instellingen dat de temperatuur in stappen van 5 graden kan worden aangepast. Dus 120/115 etc. Dit kun je eenvoudig aanpassen in de P- stand naar de 1 graad verstelling. Zelf heb ik dat thuis ook gedaan. In de praktijk gebruik ik dat bijvoorbeeld bij het koken van een ei (in de gaatjespan). Met 120 graden 3 minuten is het nét te hard en bij 115 graden 3 minuten nét te zacht. De oplossing is dus 117 graden. Hierbij moet ik wel opmerken dat de maat van het ei natuurlijk ook kan verschillen. Ook haal ik het ei altijd direct uit de stoomoven en laat het schrikken onder de koude kraan. Als je het ei nog even in de stoomoven laat gaat het namelijk nog iets doorkoken.


Standaard staat deze stoomoven ook ingesteld op héél hard water. Nu hebben we in Nederland daar in de meeste regio`s geen last van. Ik adviseer dus om dit in te stellen op de correcte hardheid, anders moet je echt veel te vaak je apparaat ontkalken. De stoomoven houdt er immers mee op als je niet tijdig hebt ontkalkt. Hij waarschuwt 10 stoombeurten van te voren, op een gegeven moment staat hij op 0 en wordt het apparaat geblokkeerd.

Een waterontkalker in de meterkast is trouwens ook niet verkeerd voor stoomovens, koffiemachines en vaatwassers. Maar daar heb ik al eerder over geschreven.


Ook is het apparaat standaard ingesteld met een hele luide piep die afgaat bij het einde van het programma. Deze heb ik (via de instellingen) zelf een stuk minder luid gezet. Bij de meeste klanten stel ik daarom de zoemtoon een stuk minder hard in.

Naast het hier boven al genoemde ontkalken van de stoomoven is er ook nog regelmatig onderhoud nodig. Zo gaat de grijze ring (rubber) wat in de deur zit zo`n 2 jaar mee (deze droogt uit). Ditzelfde geldt voor het ventiel wat in de deur zit. Koop zo`n ventiel nooit apart want dat is vrij duur. Als je de ring bij afd. onderdelen bestelt zit er zo`n ventiel "gratis" bij (in elk geval bij mijn laatste keren). Grappig wel dat bij de ring de oude Imperial naam ook nog steeds op de verpakking staat. Je bestelt zo`n ring gewoon via tel 0347-378911. Afd. onderdelen stuurt dit rechtstreeks naar de consument toe (reken op zo`n 50 Euro voor de ring). Het nadeel (vind ik persoonlijk) is dat dit onder rembours word verstuurd (je moet dus aan de postbode betalen).

Klik hier voor de video`s over met name koken met de hoge druk stoomoven.


2 opmerkingen:

  1. Beste, ik kook al 8 jaar met de hogedrukstoomoven van Imperial. Nu krijg ik de foutmelding 'den' bij het opstarten. En als de oven uitgeschakeld wordt, klinkt er een vreemd geluid. Kunt u mij vertellen wat de foutmelding 'den' betekent?
    Vriendelijke groeten, Goedele

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Goedemorgen Goedele,

    Om eerlijk te zijn zegt mij die foutmelding niets. Ik zou toch maar even Míele service inschakelen. Het nummer van Míele is 0347-378888. Succes hoor! Ik hoop dat je snel weer verder kunt stomen!

    BeantwoordenVerwijderen