Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

dinsdag 29 mei 2012

Test met grote maat ovens.

Vorige week heb ik twee ovens getest in de 45cm nismaat, de compacte maat dus. Als eerste heb ik de Neff B46C74N0 VarioSteam CircoTherm Hide&Slide oven gedaan, deze oven wordt immers het meest verkocht. Ik wilde weten of de grotere maat oven ook resulteerde in een langere opwarmtijd. Vaak gaan we er van uit dat een kleinere oven sneller is, maar hoeveel sneller is dat dan? Nou, eigenlijk maakt het niet veel uit. De compacte bakovens van zowel Míele als Neff doen er zo`n 8 minuten over om op 160 graden te komen. Bij de B46C74N0 duurt dat ruim 9 minuten (volgens z`n eigen metertje iets sneller, maar ik ga maar even van mijn losse thermometer uit die ik in de oven gezet heb). Omdat de Neff ovens geen deurcontact hebben in die zin dat de hetelucht uitgeschakeld wordt bij openen deur zakt de temperatuur wel ietwat zodra de deur open gaat. Maar dat was natuurlijk geen verrassing sinds de vorige test. Dan nog even de grote maat oven van Smeg, de F170. Van Míele heb ik op dit moment geen grote oven staan in de showroom, daarom even een Smeg oven voor het vergelijk gepakt. De Smeg oven had 16 minuten nodig om op 160 graden te komen. Dat is natuurlijk vrij lang. Op de video is echter wel goed te horen dat de Smeg oven het hetelucht systeem uitschakelt bij het openen van de deur. Je ziet dan ook op het metertje dat de temperatuur in de oven blijft zitten en niet naar buiten geblazen wordt. Dat de Smeg oven de hetelucht uitschakelt bij openen van de deur is echt een pluspunt van deze oven. Wat ik er wel bij moet vertellen is dat je met de draaiknop op gevoel een stand aan moet geven. De knop gaat van 160 graden naar 200 graden. Nu zou de 160 graden stand natuurlijk prima moeten zijn, maar dat is natuurlijk de grap. Dat is het niet. De knop moet je dus ongeveer in het midden tussen de 160 en 200 graden zetten als je het in de oven zelf op 160 graden wilt hebben. Zie hiervoor onderstaande foto en bovenstaande video. Ben ik nu misschien een beetje té precies? Maar als je bijv. brood of cake wilt bakken dan is het toch best belangrijk als je oven toch een beetje secuur is.
De Neff oven is niet alleen sneller als de Smeg oven, maar heeft (onder andere) ook het CircoTherm systeem (zie hiervoor onderstaande video). Daarnaast is de Neff oven super handig schoon te maken (EasyClean) en zit er (bij dit type) ook nog een (eenvoudige) stoomfunctie op. Er zit nog veel meer op, maar dat kan ik makkelijker even in de showroom laten zien en vertellen...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten