Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

woensdag 23 oktober 2013

Waarom de hoge druk stoomoven

Vanmorgen sprak ik met Brigitte (een klant) over de hoge druk stoomoven. In veel van m`n Snaidero keukens zit namelijk zo`n hoge druk stoomoven (zelf gebruik ik hem ook thuis). Ik heb daarom Brigitte beloofd om een stukje voor haar te schrijven waarom je nou zo`n hoge druk stoomoven moet hebben bij een nieuwe keuken. Nou daar komt `t ie dan.

1. Hij is ongelooflijk snel. Veel klanten werken allebei, als je dan `s avonds thuis komt wil je toch redelijk vlot je eten op tafel. Om een idee te geven, de meeste groenten zijn in 2 minuten gaar!

2. Stomen is gezond. Als je stoomt in de gaatjespan komt er wél vocht in je eten maar het gaat er niet uit. Je voedingsstoffen (maar ook kleur en smaakstoffen) blijven daardoor behouden. Om eerlijk te zijn heb je dit voordeel bij de lage druk stoomoven ook.

3. Je eten is lekkerder. Doordat de kleur en smaakstoffen in je eten blijven zitten smaakt het echt beter. Maar dit "voordeel" heb je natuurlijk met de lage druk stoomoven ook.

4. Hij heeft een vaste aan- en afvoer. Het is heel vervelend als je geen vaste water aansluiting hebt. Stel je voor dat je bijv. een wasmachine hebt thuis waarbij je zelf een bakje water moet vullen. Na 20 minuten is het water op en moet je water bijvullen. Je bent in de tuin bezig en hoort het signaal "water vullen" niet. Dan stopt de wasmachine dus. Nou dat heb je bij stoomovens dus ook. Als je met lage druk stoomt (met name bij wat grotere hoeveelheden). Stel aan de andere kant eens voor hoe je het afvalwater handmatig wilt afvoeren in de wasmachine. Nu is het qua hoeveelheid natuurlijk niet zo extreem bij een stoomoven, maar het is nog steeds een handeling die je moet doen.





5. Tijdloos design. De hoge druk stoomoven zonder liftdeur heeft geen uitgesproken design en past dus naast een ander apparaat. Je kunt er dus heel lang mee doen. Vorig jaar heb ik bijvoorbeeld een hoge druk stoomoven hier op Arnemuiden vervangen van 18 jaar omdat deze stuk was (reparatie was meer als 1000 Euro). Klant heeft nu een nieuwe stoomoven die eigenlijk nog steeds identiek is. Stel nu dat je een stoomoven zou kopen uit zo`n panorama lijn dan moét je ook van datzelfde merk de resterende apparaten kopen (bijv. oven en koffiemachine). Gaat zo`n apparaat stuk na bijv. 10 jaar dan ben je eigenlijk verplicht om de hele lijn te vervangen. Een kennis van me had dit probleem met een Gaggenau apparaat in zo`n panorama lijn . Dit apparaat wordt nu niet vervangen en blijft voor de show gemonteerd. Apparaten blijven normaal gesproken zo`n 7 jaar in productie en worden opgevolgd door een nieuw design. Het nieuwe design wijkt af van de vorige serie, dus zomaar een apparaat wisselen zit er dan niet meer bij.

Op de foto hier boven zie je de hoge druk stoomoven tussen twee Neff apparaten "ingeklemd". Dit stoort mij persoonlijk niet. Al ben ik me er van bewust dat ook in die situatie na bijv. 12 jaar de koffiemachine stuk kan gaan, als reparatie niet meer mogelijk is dan moet dus ook de oven vervangen worden als je het echt netjes wilt hebben. Bij een stoomoven in het midden is er misschien beter mee te leven. Hier onder even een plaatje van zo`n "panorama" situatie van 3 apparaten in exact dezelfde lijn. Heel mooi, maar als er ooit wat stuk gaat en niet te repareren is moet je dus de hele rij apparaten vervangen als je het strak wilt houden. Dit wordt volgens mij echt het "probleem voor de toekomst" omdat veel mensen hier vroeger niet over nadachten omdat ze toen elke 7 jaar om een andere keuken gingen (verhuizing etc). Nu blijven mensen langer wonen en is het de bedoeling dat een keuken minstens 20 jaar blijft staan. Niet alle apparaten hebben die levensduur (ik denk dat combimagnetrons en koffiemachines het snelst stuk gaan) en dan heb je bij een panorama lijn gewoon een probleem.


6. Makkelijk apparaat. Tenslotte is het gewoon een super makkelijk ding die hoge druk stoomoven. Hier wat voorbeeldjes: - Koken van een eitje kun je heel exact perfect maken. Bijvoorbeeld 3 minuten op 118 graden. - Wat denk je van Zeeuwse mosselen, 1 minuut op 120 graden (echt perfect!). - Of draadjesvlees, 45 minuten op 120 graden in plaats van uren wachten. - Tenslotte, ook regenereren (opnieuw opwarmen) kun je super goed met de hoge druk stoomoven. Het apparaat heeft namelijk ook een ontdooï en opwarmfunctie.

3 opmerkingen:

  1. In mijn keuken heb ik geen watertoevoer voor een hogedruk stoomoven, wel tijd gezien ik niet meer werk.
    voor de renovatie opteer ik niet direct voor een stoomoven van Miele maar een gewone oven van Neff...heeft u advies voor een huishouden van 2 personen?
    Kent u Falmec plafondunits of geeft u de voorkeur aan Novy?
    graag advies

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Er zijn inderdaad ook stoomovens waar geen vaste water aansluiting voor nodig is. An-sich geen probleem als je tijd hebt, maar houd rekening dat een afvoer toch wel handig is (het gebruikte water moet ook weg).

    Neff is een ovenmerk. Ik vind eigenlijk dat ze de allerbeste oven hebben. Voor een goed advies heb ik natuurlijk meer info nodig, maar de VarioSteam oven van Neff is wel een aanrader. Je hebt dan een super oven (CircoTherm hetelucht, onderwarmte, bovenwarmte, grill etc) gecombineerd met stoomassistentie. Je kunt dus een kip grillen zonder dat die uitdroogt. Tenslotte zit er ook een hide en slide functie op. De warme ovendeur verdwijnt dus onder de oven. Is veel veiliger.

    Over de afzuigkap. Het Belgische merk Novy is hier eigenlijk de topper in. Hele goede kwaliteit met ook een aanvaardbare prijs. Voor ruimtes waar geen afvoerkanaal naar buiten mogelijk is gebruik ik Falmec. Dit Italiaanse merk heeft een Bipolaire Ionisatie techniek waarbij je alles intern kan oplossen. Het leuke is dat het nog echt werkt ook :)

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Wij gebruiken de MIELE drukstoomoven nu 12 jaar, elke dag 2/3 keer. FAN-TAS-TISCH apparaat, beste aankoop OOIT. Als ik lees dat sommige mensen hem niet gebruiken begrijp ik dat dan ook echt niet. Ofwel gaan ze dan alle dagen junkfood halen.

    BeantwoordenVerwijderen