Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.

Rudy`s blog over Italiaanse Design Keukens e.d.
Klik hier om naar mijn website te gaan!

vrijdag 21 maart 2014

Rendang Sapi uit de stoomoven

Gisteravond ben ik wezen koken samen met de klant van keuken project 613 uit Middelburg. Bij m`n kooklessen bij klanten maak ik geregeld Rendang vlees klaar in de hoge druk stoomoven, maar dan volgens de "jbf-methode" (jan boeren fluitjes). Die "jbf-methode" is op zich natuurlijk prima. Het eindresultaat is heel goed en veel klanten kunnen de smaak waarderen (toch wat meer "Nederlands" als het origineel).


Een echt Rendang recept voor de hoge druk stoomoven was er niet, vandaar dat ik er een zelf wilde maken. De klant waar ik ben geweest komt oorspronkelijk uit Indonesië. Vandaar dat ik samen met haar ben gaan proberen om een goed recept te maken voor Rendangvlees uit de hoge druk stoomoven. Nu hebben ze op Indonesië heel veel versies van Rendang. Je kunt bijna stellen dat elk dorp wel z`n eigen recept heeft. Dit recept komt oorspronkelijk uit Sumatra. Ik wil dus niet pretenderen dat "mijn" recept "het" recept is. Er zijn bijvoorbeeld mensen die geen koenjit gebruiken in de Rendang, of juist wél Kemirinootjes toevoegen.


Hoe dan ook, we hebben verschillende manieren geprobeerd. De kleine gastronorm pannetjes kwamen dus goed van pas. Van de verschillende versies bleven er twee over waar we tevreden over zijn. De ene versie is meer origineel. We hebben deze gemaakt met poeder van kokosmelk. Het vlees ziet er dan heel donker en droog uit, eigenlijk helemaal zoals het hoort (er is bijna geen saus). De andere versie is meer "Rendang Blanda", hiervoor is vloeibare kokosmelk gebruikt en dan heb je juist wél saus. Niet helemaal origineel dus, maar wel lekker! Ik heb het recept bijgeplaatst op de pagina kooklessen, je kunt het recept voor Rendang Sapi hier terugvinden. Ik probeer binnenkort nog wel wat mooiere foto`s bij te plaatsen.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten